fbpx

Een bijzondere Raid!

Fictief kort verhaal, geschreven door Dr. Eric-Wubbo Lameijer.

Online seminar

Over Dr. Eric-wubbo Lameijer

Wetenschapper

Dr. Eric-Wubbo Lameijer is van oorsprong scheikundige, gepromoveerd op de ontwikkeling van software om chemici nieuwe ideeën te geven voor geneesmiddelen. Nadat hem bij een onderwijs-oriëntatiestage op een middelbare school gevraagd werd feedback te geven op het wetenschapstalent-programma voor leerlingen, is hij gaan onderzoeken wat psychologen, biografen en wetenschappers zelf hebben beweerd en ontdekt over talentontwikkeling.

Een bijzondere raid!

Fictie, geschreven in tijden van de Corona crisis. (Terminologie: zie einde) 

Rinus (raid leader) / Johan (main tank)

-Rinus: okee, Johan, dit wordt een raar gevecht. Je weet: elk teamlid heeft een aantal hitpoints, en als die naar nul dalen zijn ze uitgeschakeld. En als we allemaal worden uitgeschakeld, hebben we een wipe. Geen buit, geen upgrades!

-Johan: Natuurlijk.

-Rinus: Er zijn domme guilds geweest waar iedereen overal heenrende en werd aangevallen. Dus de helers hielden het niet bij omdat ze niet genoeg ‘health per second’ konden leveren, of ze raakten ‘out of mana’. Of erger, de helers werden zelf aangevallen, en konden daardoor ofwel het halve gevecht niet meer helen of ze legden zelf het loodje. En dat moeten we voorkomen, als de helers onderuitgaan moeten we wel heel erg boffen als het geen wipe wordt, en de reparatiekosten zullen er dan niet om liegen!

-Johan: Ja, we zullen voorzichtig zijn, ook omdat deze mobs dus onzichtbaar zijn. Niet allemaal tegelijkertijd naar binnen stormen, maar slechts een of twee tegelijk, de helers en DPS op veilige afstand. Belangrijk is dat wij tanks vooropgaan; wij hebben natuurlijk de meeste hitpoints, wij worden niet zo gemakkelijk neergehaald.

-Rinus: Je kent de rapporten van de andere guilds die al ver zijn gekomen in deze raid, zoals de “Taiwan Ironmen”?

-Johan: Nog niet…

-Rinus: Dit is een melee-onvriendelijk gevecht. Het goede nieuws is dat de mobs geen ontzettende schade aanrichten, en ze hebben een zelf-vernietigingstimer, zodat je ze alleen maar een tijdje hoeft te overleven, zelfs al kunnen ze zich in de loop van een gevecht verveertigdubbelen. Voor een tank, en zelfs voor hunter of rogue is dat geen probleem. 

-Johan: Maar voor mages, locks en priests, met hun lage hitpoints en katoenen harnas dus wel?

-Rinus: Inderdaad. Maar de meest akelige mechaniek is dat als jij aangevallen wordt en iemand in je buurt komt, de mobs zich verdubbelen en een deel dan om die andere persoon gaat cirkelen. Dan zijn ze nog steeds onzichtbaar, en het hitpointverlies is aan het begin zo klein dat de ander geen idee heeft dat ze een stuk of vier mobs om zich hebben cirkelen.

-Johan: Maar ik neem aan dat die schade langzamerhand toeneemt, wat de helers kan overbelasten.

-Rinus: Nog erger – als je even nadenkt…

-Johan (piekerend): Als de mobs onzichtbaar zijn, en de aangevallen melee-ers rond gaan lopen en in de buurt van de clothies komen – dan kunnen de mobs zich over de hele raid verspreiden, de helers aanvallen en voor een wipe zorgen omdat de helers te veel werk krijgen iedereen staande te houden en bovendien zelf worden aangevallen door de mobs!

-Rinus: Inderdaad. Dus welke strategie stel je voor?

-Johan: wel, dat is duidelijk. Tanks voorop laten gaan. Helers en minder robuuste figuren op veilige afstand, zodat de mobs niet kunnen overspringen. Sowieso goed om ons zoveel mogelijk te spreiden, zodat als iemand aangevallen wordt, de mobs niet extra verdubbelen door op anderen over te springen. En als iemand merkt dat hij aangevallen wordt, moet hij zeker uit de buurt van anderen blijven! Maar nog steeds kan het dat iemand te veel mobs krijgt die toevallig net te veel vermenigvuldigen met de timer. Die persoon moet dan wel naar de heler toe komen, maar mensen moeten hem wel ruim baan geven, anders wordt het nog erger. 

-Rinus: Klinkt goed. Verder?

-Johan: wel, deze mobs zijn timer-gebaseerd, zijn een overlevingstest in plaats van een DPS test. Dus we moeten ervoor zorgen dat al onze helers het best mogelijk zijn uitgerust. Het is belangrijk onze crafters te vragen ‘best in slots’ te maken voor onze helers. Daarnaast kunnen we kijken of we nog wat extra helers kunnen rekruteren of mensen kunnen laten respeccen. DPS kan even op de bank blijven zitten, een ‘lean team’ kan hier helpen door spreiding makkelijker te maken. Ook moet iedereen extra alert zijn, niet gewoon zoals elke dag ‘pewpew’ doen, maar ook goed opletten of zijn eigen hitpoints niet aan het dalen zijn, en zich van anderen isoleren om overdracht te verminderen, en een heler om hulp te roepen als het niet meer gaat.

-Rinus: Dus?

-Johan: Gaat lukken. Heel recht-toe-recht-aan; de strategie is doodsimpel, zelfs iemand die zo idioot is als een Leeroy Jenkins zou het begrijpen. We zullen wel de guildies moeten toespreken zich aan de strategie te houden en niet al te eigenwijs te zijn: dit wordt meer een ‘discipline’-test dan een enorm complexe uitdaging. Dit redden we wel in één keer, en dan kunnen we eindelijk door naar de volgende, en hopelijk interessantere raid!

Terminologie:

Clothie: 
Informeel voor ‘cloth-wearer’-iemand met een harnas van stof. Kan dus niet zo goed tegen aanvallen.

DPS: 
Speler wiens belangrijkste taak is vijanden dood te maken (in tegenstelling tot ze af te leiden zoals tanks doen, of andere spelers in leven te houden, wat de taak van de heler is).

Heler:
Speler die ervoor zorgt dat andere spelers een gevecht overleven; doen dat normaal met toverspreuken die mana/energie kosten.

Guild: 
‘Gilde’ – een club spelers.

Hitpoints: 
‘Gezondheidspunten’ hoe meer je hebt, hoe meer schade je aankan zonder dood te gaan.

Main tank: 
In een raid heb je meerdere tanks, de ‘main tank’ is degene die de moeilijkste vijanden afhandelt.

Mana: 
Soort magische energie, helers hebben hier vaak een voorraad van, die opraakt als hij wordt gebruikt.

Melee: 
Korte-afstand (qua aanval), zwaarden en bijlen in tegenstelling tot bogen.

Mob: 
Door de computer bestuurde vijand in een computerspel (‘mob’ is kort voor ‘mobile object’).

Raid:
Naam voor een gevecht in een multiplayer computerspel.

Raid leader:
Degene die kiest wie meedoet aan een raid, en vaak ook de strategie bepaalt.

Respeccen:
Omscholen/bijscholen. In computerspellen kan een heler bijvoorbeeld met wat moeite veranderen in een DPS, en omgekeerd.

Tank:
Speler, meestal met een heel sterk harnas wiens taak is de aandacht van vijanden te trekken en te zorgen dat ze hem of haar aanvallen. Zie ook heler en DPS.

Wipe: 
Iedereen van een groep is dood.

© Dr. Eric-Wubbo Lameijer ‘Een bijzondere raid.’ – geschreven Maart 2020.

Get social!